Bevált stratégiák a munkáltatói márkaépítésben

Borítókép: Bevált stratégiák a munkáltatói márkaépítésben
Az elmúlt években a munkakeresők sokkal tudatosabban választanak munkahelyet. Nem mindegy számukra, hogy milyen ügyet képviselhetnek munkájukkal, figyelembe veszik az adott vállalat kultúráját, értékeit is. Így a munkáltatói márkaépítés elhanyagolhatatlanná vált ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb munkavállalókat. Egy jó munkáltatói márka kialakítása és fenntartása viszont összetett folyamat, amely az emberi erőforrások, a vezetés és a vállalati kultúra szoros együttműködését igényli. Bevált munkáltatói gyakorlatokból jópárat bemutatott a MagyarBrands és a Superbrands programok közös szervezésében nyolcadik alkalommal megrendezett Márkaépítés a munkaerőpiacon konferencia.

A február végén megrendezett egész napos konferencián több, mint 40 üzleti szakember, tanácsadó és coach osztotta meg tudását a munkaerőpiaci változásokkal és trendekkel kapcsolatban. Az előadások és az izgalmas gyakorlati szekciók mellett a Kiváló Munkáltatói Márkák jó gyakorlatai - kerekasztal-beszélgetésre voltak kíváncsiak a legtöbben. A beszélgetésben négy MagyarBrands-díjas márka, az RS Bútor, a Polar Klíma, a Pannon-work és a Polcz márkák osztották meg tippjeiket.

A Magyarbrands Kiváló Munkáltatói márka legutóbbi kiválasztásának tapasztalatai azt mutatták, hogy a vállalatok egyre jobban értik a munkáltatói márkaépítés jelentőségét, és a teljes alkalmazotti életúton keresztül végig gondolják annak fázisait. A kulcs ennek a kettősségnek a szem előtt tartása: olyan eszközöket találni, melyekkel egyszerre lehet növelni a bizalmat a márkánk iránt és a legjobb munkaerőt is bevonzani.

Pólya Ádám, az RS Bútor vezérigazgatója szerint a munkaerő nem csupán egy fogaskerék vagy egy puszta eszköz a sikerhez, hanem az az igazán fontos, hogy a vezetőség emberileg is minőségi kapcsolatot ápoljon a munkavállalókkal. Úgy gondolja, hogy munkáltató és munkavállaló sikeres együttműködéséhez három fontos pontnak az együttállása szükséges. Az első, hogy minden vállalatnak kell egy küldetés, amely pozitívan hat, és azonosulni tudnak vele munkavállalói is – így például az RS Bútor a magyar bútorgyártás zászlóshajója, jelentős a nemzetgazdasági szerepük, több ezer munkahelyet teremtenek és támogatják a hazai kisvállalkozásokat is.

Balról jobbra: Kulcsár Zita, a Kiváló Munkáltatói márka bizottság elnöke és Pólya Ádám, az RS Bútor vezérigazgatója

A második pont, hogy munkavállalóik számára stabil hátteret nyújtsanak és a munkán túl igazi szakmát adjanak a kezükbe, oktatással támogassák a továbbképzésüket. Úgy tapasztalták, hogy ez különösen motiválja az új és régi alkalmazottjaikat is. A harmadik pont pedig, hogy folyamatosan fókuszban legyen az élhető munkakörnyezet. Az RS Bútor az Ausztriában is elterjedt vasárnapi zárva tartással minden munkavállalójának hetente egy fix szabadnapot garantál, amire minden körülmények között számíthatnak. Ez a kialakított bizalom sokkal fontosabb az RS Bútor számára, mint, hogy folyamatosan rendelkezésre álljanak.

Balról jobbra: Kulcsár Zita, a Kiváló munkáltatói márka bizottság elnöke és Máté-Szabó Anita, a Polar Klíma HR munkatársa

A Polar Klíma az első, kifejezetten kelet-közép európai vásárlói igények alapján optimalizált, magyar fejlesztésű légkondicionáló márka. Máté-Szabó Anita, a Polar Klíma HR munkatársa azt fogalmazta meg kiindulópontként, hogy céljaikat nem tudják elérni elégedett és lojális munkatársak nélkül. Ennek előmozdítására egy korábbi gyakorlat szerint annak a napnak az évfordulóján, amikor munkavállalóik munkaviszonya elkezdődött a vállalatnál, közvetlen felettesük ajándékkal lepte meg kollégáikat. A kezdeményezés tovább fejlesztésére vezették be 2022-ben a Beeward, mobiltelefonról és asztali gépről is elérhető internetes platformot, amely egy hazai startup vállalkozás terméke. A rendszer - amely egyfajta virtuális kaptár -, üdvözlő üzeneteket küld, melyről a cégnél dolgozó összes munkatárs értesítést kap, illetve a hírfolyamon is megjelenik, hogy aznap éppen ki jubilál, hány éve járul hozzá csapatuk sikereihez. Ezen kívül úgynevezett „nektárokkal”, azaz gyűjthető pontokkal is meglepik az adott munkavállalót. Ezeket a nektárokat egy virtuális shop-ban lehet beváltani a céges tolltól, a bónusz szabadságon és az ajándékutalványokon át egészen a két fős wellness hétvégéig. Így valóban mindenkinek olyan örömöt tudnak szerezni, amely személyre szól

Balról jobbra: Kulcsár Zita, a Kiváló Munkáltatói márka bizottság elnöke és Baksy Marianna, a Pannon-Work marketing és PR vezetője

A Pannon-Work Magyarország egyik legnagyobb munkaerő-kölcsönző márkája foglalkozik a munkaerőkölcsönzésen kívül közvetítéssel, szövetkezeti foglalkoztatással, rehabilitációs foglalkoztatással és bérszámfejtéssel Magyarországon, Ausztriában és Szerbiában egyaránt. Baksy Marianna, marketing és PR vezető a Pannon-Work szenvedélyének tartja a munkáltatók és a munkavállalók egymásra találásának elősegítését. A szokásos win-win szituáció helyett kidolgozták az úgynevezett tripla win helyzetet, amelyben nem csak a cég és az ügyfél a vállalat tartópillérei, hanem az is fontos, hogy a munkavállaló is igazán jól érezze magát. Hogy csapatukból mindenki megtapasztalhassa milyen a #pannonosság érzése, több érdekes programmal, jogi videóval és különleges Pannon-Work pódium beszélgetéssel edukálják munkavállalóikat. Az exkluzív előadások témáját mindig a munka köré építik fel és ismert emberekkel hitelesítik beszélgetéseiket. Tavaly májusban például Lengyel Tamással élőztek facebook oldalukon, októberben pedig Ördög Nórával készítettek interjút. Emellett saját szervezetükön belül nagy hangsúlyt fektetnek az egyén fejlesztésére is: beszélgetésekkel, tanácsadással támogatják munkatársaikat.

Balról jobbra: Kulcsár Zita, a Kiváló Munkáltatói márka bizottság elnöke és Baksy Marianna, a Pannon-Work marketing és PR vezetője

A POLCZ márka termékei lényegében a hagyományos befőttesüvegben tárolt ételekből inspirálódtak, csak új szintre emelték a gyors, mégis házias készételek világát. Ha alig van idő két megbeszélés között vagy otthon üres a hűtő, csak meg kell melegíteni és kész is van az isteni meleg ebéd vagy vacsora. Ráadásul tejtermék-, glutén- és tojás sem található bennük. Kiss-Maros Eszter, a POLCZ irodavezetője a beszélgetés során bemutatta, hogy az innovatív hozzáállás nemcsak a termékeikben, de a munkáltatói márkájuk építésében is megmutatkozik. Kis, de feltörekvő márkaként igazán fontos számukra, hogy munkavállalóik elégedettek legyenek, ezért minden esetben a tökéletes munkakörnyezet kialakítására törekednek. Ha úgy érzékelik, hogy az egyik munkatársuk az akkori pozíciójában nem elégedett, akkor megkeresik számára a legmegfelelőbb opciót a közös munka folytatására. Ennek köszönhetően hírük szájhagyomány útján is kiválóan terjed.

Mi volt a jellemző tavaly és mire számíthatnak a márkák munkáltatóként a jövőben?

Kulcsár Zita, a Kiváló Munkáltatói márka bizottságának elnöke kiemelte, hogy 2023-ban a társadalmi felelősségvállalás nemcsak a vállalat szempontjából, hanem a munkáltatói márkaépítésben is releváns lett. Fontos meghatározni, hogy ki milyen hatást gyakorol az ökoszisztémára. A fenntarthatóság más területeken is megjelent, így például egyre alapvetővé válik a munkavállalók mentális egészségének gondozása, hiszen környezetünk rendkívül gyorsan változik, folyamatosan alkalmazkodnunk kell és ez óriási nyomást jelenthet. Megszületett az igény arra, hogy vállalatoknál az eddig csak felsővezetők számára elérhető coach-ok szervezeti szinten is jelen legyenek. A kerekasztalbeszélgetésen felvázolt stratégiák inspirálhatnak más vállalatokat is arra, hogy kidolgozzák saját munkáltatói víziójukat a gyakorlatban is.

A cikk a MagyarBrands támogatásával készült. A MagyarBrands Programról és a Kiváló Munkáltatói márka díjról bővebben itt olvashatnak: https://magyarbrands.hu/magyarbrands-palyazat/