Hamarosan régóta várt változások várhatók a KRESZ-ben!
![Borítókép: Hamarosan régóta várt változások várhatók a KRESZ-ben!](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/333/333486.1160x480.jpg)
A KRESZ-módosítás tervezete már tavasszal elkészült, amelynek kapcsán Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős államtitkár bejelentette, hogy az elektromos rollerekre is kitér majd, melyekre ugyanazok a szabályok vonatkoznának, mint a kerékpárokra. A tervezetet ősszel fogják társadalmi vitára bocsátani.
A szabályozás csak a kis sebességű e-rollereket érintené, mivel ha a jármű végsebessége több, mint 25 kilométer/óra, az már segédmotoros kerékpárnak minősül, amelynek használatához kötelező a bukósisak. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy az e-rollert használók között viszonylag kevés azok száma, akik bukósisakot hordanak rollerezés közben.
![](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/333/333487.640.jpg)
Az is fontos kérdéseket vet fel, hogy az elektromos rollerek az Uniós szabályok miatt nem is minősülnek járműnek, mivel nincs ülésük. Más európai országokban, mint például Németországban, sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk: minden e-rollernek matricán olvasható rendszáma van, sőt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást is kell kötni az e-rollerekre, melyet 14 év alattiak nem használhatnak, és kerékpár- vagy autóúton maximum 20 kilométer/órás sebességhatárral haladhatnak vele.
Hogy milyen szabályozás alá kerülnek az e-rollerek a jövőben, pontosan nem tudjuk, de a Jövő Mobilitása Szövetség véleménye alapján az alábbi változtatásokra lenne szükség:
1. Csak a 25 kg alatti roller számítson e-rollernek, ezen súly fölött már segédmotoros kerékpárról beszélhetünk. Az elektromos roller feltétele legyen, hogy összecsukható legyen, üléssel ne rendelkezzen és álló helyzetből lökésre induljon (ne csak a gázadásra). Kivételt képeznek ez alól a közösségi rollerek.
2. Az elektromos rollerek végsebessége fizikailag se haladhassa meg a 25 kilométer/órás sebességet, azaz ne a vezetőjén múljon, hogy betartja-e a korlátozást.
3. A kerékpárra vonatkozó szabályokkal megegyezően az elektromos rollerekkel kapcsolatban is pontosan legyen meghatározva, hogy hol lehet velük közlekedni.
4. A bukósisak viselése 18 éves kor alatt kötelező, 18 éves kor felett ajánlott legyen.
5. Kötelező alapfelszereltség legyen az első (fehér) és a hátsó (piros) világítás, az oldalsó fényvisszaverő prizma, csengő vagy kürt és fizikai fék, illetve egy rollert csak egy ember használhasson.
6. Az egyéb szabályozási javaslatok között szerepel, hogy kötelezővé tennék a KRESZ-ismeretet és a felelősségbiztosítás kötését, és zéró toleranciát vezetnének be az alkoholfogyasztással kapcsolatban.