Így lásd át az életedet 5 lépésben
![Borítókép: Így lásd át az életedet 5 lépésben](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/104/104821.1160x480.jpg)
Amikor ezt a cikket írom, reggel háromnegyed hat van, de már hajnali három óta fent vagyok és a megelőző vasárnap is 10 órát dolgoztam. Mégsem sikerült elkészülnöm a határidőre vállalt prezentációval, amin egyébként már másfél hete dolgozom, elhanyagolva ezzel a mindennapos prioritásaimat, amik miatt szintén lesz magyarázkodni- és mentegetőznivalóm. Valamit egész biztosan rosszul csinálok, igaz?
[cikk=37625]
A Getting Things Done (magyarul kb. "elintézni a dolgokat") egy fölöttébb egyszerű time management módszer. Írd fel, hogy mi a feladatod, lásd át, hogy mi a következő lépés, végezd el, kész. A GTD 5 egyszerű szakaszra bontja a feladataink – valójában az egész életünk–átlátását, ezeket kell tudatosan végigjárni ahhoz, hogy rendet vágjunk a káoszban:
1. Rögzítés
Írj le bármit, ami eszedbe jut, mondja a GTD. Ne ígérd meg magadnak, hogy majd leírod később, mert elfelejted. Használd a számodra legkézenfekvőbb jegyzetelési módszert, legyen bár szó mobil appról vagy egy papírfecniről (a lényeg, hogy később megtaláld, amit lejegyzeteltél).
2. Tisztázás
Minél egyértelműbben írjuk le a feladatainkat, annál jobb. Ha csak annyit írok le, hogy "karácsonyi ajándékok", akkor a plázában fog eszembe jutni, hogy valójában fogalmam sincs, kinek mit akarok ajándékozni. Ezért a jegyzeteimnek lényegretörőnek, ugyanakkor amennyire lehet, specifikusnak kell lenniük. Például hasznos lenne, ha akár címszavakban leírnám, hogy melyik hozzátartozómnak milyen ajándékot tervezek adni karácsonyra.
![](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/104/104820.w.jpg)
3. Rendszerezés
Az elintéznivalókat kategória és prioritás szerint kell rendszerbe foglalni, állítja a GTD módszere. Érdemes határidőket és emlékeztetőket is beállítani, amire naptár- és projektmenedzsment-alkalmazások is rendelkezésünkre állnak. A GTD azt is ajánlja, hogy az egyes elintéznivalókon belüli prioritásokra is külön figyelmet szánjunk.
[cikk=31523]
4. Reflektálás
A módszer azt ajánlja, hogy napi többszöri kapcsolatban legyünk a to do listánkkal és frissítsük, ahol arra van szükség. Legyünk tisztában a következő lépéssel, válasszuk ki, mire van időnk abban a 20 percben, ami még hátravan addig, amikor el kell indulnunk a gyerekért az óvodába. A listát folyamatosan igazítani kell a napi helyzet alakulásához.
5. Cselekvés
Ha kiválasztottuk a következő teendőt, nincs más dolgunk, mint hogy elvégezzük, kizárva minden mást, legyen szó tervezésről vagy a többi feladatról. Ekkor már megengedhetjük magunknak, hogy csak az adott munkára koncentráljunk, hiszen az összes többi programpontunk beütemezve vár a sorára.
Persze amilyen egyszerű, olyan bonyolultnak is látszik elsőre, aminek az az oka, hogy nincs egy egységes táblázat, alkalmazás, jegyzetelési eljárás, amit követni lehet. Mindannyian mások vagyunk, a feladataink is mások, az agyunkban a különböző elintéznivalók más-más formában és elrendezésben foglalnak helyet.
A Getting Things Done módszer kitalálója, David Allen 2015. november 9-én előadást tart a Budapest Music Centerben, 18 és 20 órakor. Könyve, a Hatékonyságnövelés stresszmentesen itt rendelhető meg magyarul, illetve az előadás helyszínén kedvezményesen is megvásárolható.