Bontsd le a korlátaidat, hogy másoknak mankó lehessen!
![Borítókép: Bontsd le a korlátaidat, hogy másoknak mankó lehessen!](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/240/240691.775x400.jpg)
...Amellett, hogy hamarosan egyre több OTP bankfiókban megtalálható lesz az érzékenyített ügyfélhívó rendszer, 2018-ban a pénzintézet bevezette videó-tolmácsszolgáltatását, valamint beszélő ATM-ekkel nyújt további segítséget a fogyatékossággal élők számára. A technikai eszközök használata mellett számos lehetőség adódik arra, hogy a hétköznapokban megkönnyítsük a látás-, hallás- és mozgássérült emberek életét. Civil szervezetek bevonásával kiderítettük, mi az, ami támogatást jelent és mi az, amit inkább érdemes elkerülni, ha segíteni szeretnénk.
Egy általánosan tapasztalható jelenség a teljesen közömbös viselkedés. A fogyatékossággal élő emberek megtanulnak boldogulni a mindennapokban, azonban bármikor jól jöhet számukra egy segítő kéz. Első lépésként érdemes azonban megkérdezni, igénylik-e a segítséget. Mivel a látás- és hallássérült emberek korlátozottak a világ érzékelésével kapcsolatban, így fontos az egyértelmű, számukra is érthető kommunikáció. Egy segítő szándékkal hirtelen megrántott kar ijedtséget válthat ki, ami akár balesethetez is vezethet. A támogató eszközhöz, mankóhoz vagy járókerethez sem ajánlatos hozzáérni, célszerűbb, ha a látássérült személynek felajánljuk, hogy karoljon belénk, ahogy neki kényelmes. Kivételes esetekben, például veszélyhelyzetben természetesen ezek a szabályok érvényüket veszíthetik.
A megszólítástól kezdve szükséges a folyamatos kommunikáció, mivel ez megnyugtatóan hat és segít, hogy valóban felismerjük, mire van szükség. Egy látássérült személy számára a környezet leírása segíti a tájékozódást, egy hallássérülttel pedig akkor a leghatékonyabb a kommunikáció, ha folyamatos a szemkontaktus és a beszéd szépen artikulált. Nem kell pánikba esni, ha elsőre nem érthetőek a jelzések, újra kell próbálkozni, végső esetben az írásos forma alkalmazása is megoldás lehet.
![](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/240/240692.640.jpg)
Attól, hogy egy személy valamilyen fogyatékossággal rendelkezik, nem jelenti azt, hogy mindenben korlátozott. Egy látássérült emberrel nem kell túl hangosan beszélni, sőt az ő hallásuk, mivel nagyobb szükségük van erre az érzékükre, gyakran jobb az átlagnál, érdemes a minél természetesebb kommunikációra törekedni. Ha pedig egy látássérült embert ülőhely elfoglalásában szeretnénk segíteni, elég, ha a szék karfájára tesszük a kezét, saját maga is képes innentől kezdve leülni.
Elköszönéskor is érdemes odafigyelni a megfelelő kommunikációra. Különösképpen a látássérülteknél fontos jelezni a távozási szándékot. Emellett meg kell arról is győződni, hogy minden rendben van, például, hogy mozgássérültek esetén a kerekesszék stabil helyzetben áll-e.
Ha ezt a néhány, egyszerű irányelvet, a megfelelő kommunikációt és a helyes segítő módszereket betartjuk és alkalmazzuk akár a piros lámpa mellett, a zöldségesnél vagy a reggeli metrón is hasznos segítséget nyújthat bárki.
További információ: www.otpfenntarthatosag.hu/hu/akadalymentes