5 kevésbé ismert KRESZ-szabály, amit gyakran elvétenek a sofőrök
![Borítókép: 5 kevésbé ismert KRESZ-szabály, amit gyakran elvétenek a sofőrök](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/339/339329.1160x480.jpg)
Huszonöt évvel ezelőtt szereztem jogosítványt, majd újabb húsz évig csak hátul vagy az anyósülésen szálltam be az autóba. Egyrészt nem volt saját kocsim, másrészt – és ez sem elhanyagolható szempont – kedvemet szegte, hogy az oktatóm egy igazi tahó volt, akivel úgy éreztem magam, mintha besoroztak volna kötelező katonai szolgálatra. Az Iskola a határon című Ottlik-regény szadista zupásaira hasonlító szerzet szívesen furikáztatta magát a városban a személyes ügyeit intézni – ilyenkor fél-egy órákat felejtett a parkolóban –, és folyamatosan közlekedési szabályokat szegetett velem a gyorshajtástól a tiltott helyen való megállásig, hogy aztán kedvére üvöltözhessen a többi hasonlóan idegroncs autóssal.
Akkoriban Vonnegut-módra úgy gondoltam, így megy ez, de amikor tavaly újra a volán mögé keveredtem egy profi és jóval empatikusabb oktató társaságában, rájöttem, nem feltétlenül muszáj véresszájú vadállattá változnunk a kormánynál. Viszont az is szíven ütött, mennyi mindent tudtam rosszul, vagy felejtettem el a KRESZ-szabályok közül a több mint két évtized alatt, amíg nélkülözni kényszerült a négykerekű társadalom.
Lássuk azokat a szabályokat, amik a visszatérésnél a leginkább megleptek!
Dudahasználat
Tahó Oktatóm minden stresszes pillanatban – és mikor nincs olyan a fővárosi dugóban? – rátenyerelt a dudára, és közben életörömtől csillogott a szeme. Holott a jelzőkürtöt csak balesetveszély esetén, illetve – lakott területen kívül – előzési szándékból szabad használni. Nem azért van ott, hogy bokszzsáknak, szelepnek, stresszlevezető párnának használjuk, hiába látjuk ezt az utakon minden egyes nap minden percében.
![](https://cms.static.marquardmedia.hu/data/cikk/339/339330.640.jpg)
Biciklisáv
„Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.” – szerepel a KRESZ-ben. Üdvözlet a bringásoknak, 25 évvel ezelőtt még csak elvétve lehetett velük találkozni – legalábbis így emlékszem. Most viszont megtanultam, hogy a biciklisáv melletti jobbra kanyarodásnál, folytonos záróvonal esetén a bringásnak elsőbbsége van és nem szabad a vonalra ráhajtani, ám ha az a vonal szaggatott, a bicikli akadályozása nélkül természetesen, de rákanyarodhatunk.
Gyalogosok
A gyalogos – szinte – szent. Autósként mindig át kell engednünk őt a zebránál, de azt sem árt tudnunk, hogy neki meg kötelessége meggyőződni arról, hogy az úttestre lépés veszélytelen manőver. Egyszóval illik alaposan körbenéznie.
Villamos
A vilinek nincs mindig elsőbbsége, ahogy sokan hiszik. A megkülönböztető jelzést használó járműveknek (mentő-, rendőr- vagy tűzoltóautó), a zebrán átkelő gyalogosnak, a jelzőlámpáknak és a tábláknak természetesen neki is engedelmeskednie kell, de emellett – kanyarodás esetén – az azonos irányból vagy szemből érkező, egyenesen továbbhaladó járművek számára is elsőbbséget kell adnia. Viszont, ha például villamos keresztezi a körforgalmat, akkor bizony neki van elsőbbsége.
Új táblák
Kommentár nélkül két új tábla, amivel találkoztam és meglepődtem:
– A templomra és a vallásgyakorlásra rendelt helyre utaló tábla.
– A környezetvédelmi övezetet jelző tábla, ahol autósként egyáltalán nem szabad közlekedni.